Trolle Rhodin & Cirkus Brazil Jack

Vi samlas kring bordet med kaffe och tivolibakelser i det trivsamma köket hos cirkusfamiljen Rhodin i Malmö för att få oss en pratstund med direktör Trolle III.

[>> Artikel från Marknadscheferna, Författare: PeO Axelsson, Foto: Cirkus Brazil Jack, Linda Himsel och Pontus Altin]

Säg mig Trolle hur är det att bära traditionen av ett så känt familjeföretag?

Trolle skrattar till åt frågan han säkert ofta har haft anledning att fundera på.

”Ja, det är många bollar i luften då jag på mina axlar bär våra urgamla traditioner, samtidigt övergripande ansvar för den dagliga driften och kravet på utveckling för att hela tiden ligga i framkant”.

Han funderar en sekund och fortsätter,

”Vi har en framgångssaga bakom oss som pågått i 120 år och därför vet vi ju av lång erfarenhet att man hela tiden måste utvecklas för att kunna möta den framtida publikens krav”.

Vad har du för tankar kring cirkusupplevelsen kopplat till event?

Trolle lyser upp. Detta är ett ämne han brinner för. ”Cirkusrummet är för mig ett utrymme helt utan begränsningar, ingenting är omöjligt och fantasin får sig en väldig vitamininjektion i samma ögonblick man kommer in i tältet. Själva miljön andas fest och glädje och genast ser man framför sig marknadschefer komma svischande i en vajer högt över festdeltagarnas huvuden”.

Den unge direktören skrattar skälmskt åt mina uppspärrade ögon.

DJURFRITT

Vad har ni för tankar kring den speciella produkt ni saluför och om er marknad?

Trolle tar en djup, eftertänksam klunk av det varma kaffet. ”Cirkus kommer alltid att finnas men just nu så har vi genomgått en stor förändring. Vi på cirkus Brazil Jack har fattat det radikala beslutet att helt ta bort djurinslagen ur våra produktioner för vi känner att vår publik inte längre vill se dem. Istället satsar vi på att utveckla våra föreställningar mot en mer konstnärlig helhet och krydda dem med klassiska attraktioner av det bombastiska slaget. Hög kvalitet på artisterna, god regi och musik, bra ljud och ljus, genustänk i ensemblen och veganska alternativ i restaurationen. Bara efter en säsong med denna inriktning är det märkbart hur publiken återvänder och samtidigt hur vi välkomnas på ett helt nytt sätt av kulturetablissemang, kunder och media.

Events och specialföreställningar åt företag gör vi ofta. Vi erbjuder allt från enstaka inslag av artister till hela shower med 3-rätters middagar. Det nya eventkonceptet är något unikt och ger en speciell känsla som man inte finner någon annan stans. Ett eventconcept som är helt nytt på marknaden.

Vad är det som driver er?

Trolles föräldrar Trolle Jr och Carmen har följt sin sons alla ord med största intresse. Det syns tydligt att han har deras fulla förtroende i allt han företar sig.

”Trolle säger utan att tveka, ”Kärleken till cirkusen punkt och slut. Vi älskar cirkus och vi andas, dricker och äter cirkus varje

vaken sekund på dygnet”.

Han fortsätter med samma glöd, ”Ingen av oss skulle någonsin åka någonstans där det inte finns en cirkus. Mamma reser hela vintern runt i Europa och sitter i olika juryer i festivaler samt är aktiv i branschorganisationer som verkar på en global nivå för att hitta lösningar på de problem som drabbar oss.

Själv medverkar jag vid ett antal gigantiska cirkusprojekt som hålls vintertid i Frankrike och Holland som tekniskt och konstnärligt ansvarig. Dessutom får jag ibland kunsultuppdrag av aktörer som vill omorganisera logistiken i sina företag men min önskan är att skära ner på internationella åtaganden för att helt kunna satsa på Brazil Jack, i synnerhet nu när framtiden ser så ljus ut för oss.”

Med de orden känner jag mig nöjd och tillfreds. Cirkusens framtid vilar tryggt i Trolles händer och jag tömmer kaffekoppen innan jag ger mig ut i vinterkylan

Men tivolibakelsen då? Vad är det för något?

Jo det är en skorpa med smör, ost och marmelad på och den smakar ljuvligt.

www.braziljack.se