Lindqvistpallen – en designklassiker i ny tappning

Vi 60-talister minns de särskilt från våra barndomshem. En synnerligen praktisk tingest som fanns i stort sett varje kök på den tiden. En pall kombinerad med trappstege – vi pratar om Lindqvistpallen. En designmöbel från 1952 – och en riktig folkhemsklassiker.

->LÄNK: Lindqvistpallen, LQ Design

Grundarna till Lindqvist fick sitt genombrott på Stockholmsmässan 1930 och var en av de första att introducera möbler av stål i Sverige. Ergonomiska kontorsmöbler var något helt nytt och lätta stålmöbler banbrytande. Lindqvist uppfann även sparkcykeln, fällbara sitsar på tågen mm. Möbelskatten dom lämnat efter sig är enormt stor och en av de tidiga stålrörsstolarna kan beskådas på Nationalmuseum i Stockholm.

Europas yngsta koncernledare

Lindqvist Verkstadstekniska AB växte till en storkoncern under 50- och 60-talen och drevs under en tioårsperiod av Anns mamma Inger Lindqvist som ung företagsledare med närmare 600 anställda. När Inger Lindqvist far gick bort fick hon ta över som VD, endast 23 år gammal. Att kliva in i en mansdominerad värld på den tiden var självklart en stor utmaning. Det visade sig dock att ha en ung kvinna som företagsledare också satte igång en rejäl mediekarusell, vilket gav företaget både publicitet och uppmärksamhet. Hon skötte uppdraget med bravur.

Husmodersstolen, ett mindre gångbart namn idag

Relanseringen av pallen är till viss del en hyllning till Inger och det mod hon visade genom att bryta normer och fördomar. Pallen kallades på sin tid för Husmodersstolen, ett namn som till skillnad från själva pallen inte har åldrats särskilt väl. Lindqvist fick sitt genombrott under Stockholmsutställningen 1930 och var en kollektiv kraft för nytänkande och innovation. Som föregångare för svenska stålrörsmöbler bidrog man till att modernisera och förbättra både hem- och arbetsmiljöer under flera decennier. Idag betraktas Lindqvistpallen av många som en symbol för det moderna nordiska hemmet, jämförbar med stilikoner som Bruno Mathsson och Arne Jacobsen.

Allt startade 1927

Företaget Verkstads AB Lindqvist var bland de första i Sverige med att tillverka stålrörsmöbler. Redan 1927 startade Tore Lindqvists far Helmer en smidesverkstad, Borensbergs Mekaniska, ute på den vindpinade Östgötaslätten mellan Motala och Linköping. Där såddes fröet till den verksamhet som senare kom att bli Verkstads AB Lindqvist. Ett av landets mest innovativa tillverkningsföretag inom modern kontorsinredning för privata och offentliga miljöer. Stilen var modernt 50-tal med tidstypiska mjuka linjer, ergonomisk design och hög ytfinish. Efter att planerna på att utvidga tillverkningen blev verklighet, flyttade fabriken till Motala.

Husmodersstolen var från början en något udda artikel i Lindqvists produktportfölj. Den kom dock att tillverkas i stora serier och idag är den tack vare sin stora spridning antagligen den möbel som flest människor kommer ihåg. Stegpallen var en egen produkt och idén kom troligtvis från någon av de skickliga konstruktörer som var verksamma på fabriken.

Lindqvist Generation II – en hyllning till mamma

Pallen har tillverkats av Verkstads AB Lindqvist i Motala sedan 1952 och 2022, återuppstod varumärket Lindqvist i ny upplaga. Den nya pallen är den första i serien – Lindqvist Generation II. I samband med relanseringen kom LQ Design med en nyhet i form av en helt ny modell i mattsvart pulverlack. Förutom nya anpassningar i färgvalet på mattorna, skiljer sig de nya pallarna inte från ursprungsmodellen. LQ Design vill förvalta det historiska arvet och samtidigt utveckla varumärket i modern tappning. Knappt ett år efter lanseringen har redan en andra omgång pallar tillverkats och nya färger kommer under våren. Lindqvistpallen Generation II kan köpas på företagets hemsida, lqdesign.se och i Designtorgets butiker.

I samma anda – då som nu: Helsvensk tillverkning • Kvinnligt ledarskap • Designkänsla. Det är Ann Linderoth, Ingers dotter som med sina två bröder samt Alexander Wroblewski, relanserar pallen under LQ Design med Stommen Group som finansiärer – ett familjeägt investmentbolag. Det är så klart extra kul att välkomna ett svenskt designföretag tillbaka, som har rötter i den svenska industrihistorien och som så helhjärtat satsar på svensk tillverkning och ett kvinnligt ledarskap, förr som nu.

Kuriosa
– Trots att hela pallen är tillverkad av stål, väger den monterad bara 6 kg och är lätt att flytta runt mellan olika rum.

– Den svarta pulverlackade pallen med antracitgrå matta leder försäljningsstatistiken. Framöver kommer fler färgval och varianter på yt-finish.

–Stegpallen stod i köket på Herrgården i julkalendern 2019; Mirakel.

– I den gamla tobaksaffären Netterströms på Södergatan i Helsingborg satt Inger Linde bakom disken i 60 år, på just en Lindqvistpall. Ingers dotter Ann var tidigare Sveriges utrikesminister.

Text: Måns Löfgren, SkyBlueMedia