Allt fler marknadschefer anser att videoinnehåll inte längre bara är ett alternativ – det är snarare ett måste för en framgångsrik marknadsstrategi

Men i och med det ökade behovet av rörligt material, kan det i längden kännas ekonomiskt ohållbart att lägga ut allt på produktionsbolag och contentbyråer. Därför är det definitivt värt att lägga lite tid på att utveckla sin inhousekompetens, menar Tobias Elvhage, VD och producent på produktionsbolaget Fenix Film.

[>> Artikel från Fenix Film)

Över hälften av tillfrågade marknadschefer i en internationell undersökning svarade att video är den typ av innehåll som genererar högst avkastning. Och möjligheterna för gemene man att producera film är helt annorlunda idag än för bara tio år sedan. Redigeringsprogram, effekter, mobilkameror, utrustning, tillbehör och professionell musik – allting finns tillgängligt.

– Det finns självklart uppdrag som bör läggas ut på proffs, men mycket av materialet kan man absolut göra själv, säger Tobias. Du kan ladda ner professionella redigeringsprogram helt gratis, det finns bibliotek med bra musik, och dessutom har det kommit en uppsjö med appar, utrustning och filmtillbehör anpassade för smartphones och mobilkameror. Alla de här komponenterna tillsammans gör att det nu finns otroliga möjligheter att skapa film på ett helt annat sätt än för några år sedan.

MYCKET HANDLAR OM att se till att ha bra ljud- och ljusförutsättningar och tillämpa rätt filmtekniker. Det går att skapa riktigt professionellt material med bara mobilkameran, berättar han.

– Vi har testat att filma med en iPhone 6, till exempel, vilket går jättebra. Sensorn i en mobilkamera är ganska liten, och har ett mindre dynamiskt omfång än en professionell filmkamera som kanske ligger på 70 000 kronor och uppåt. Men så länge man använder rätt appar och rätt filmtekniker så kommer du väldigt långt med bara mobilkameran. Personalen i den film- och fotobutik där Tobias själv införskaffat mycket av sin filmutrustning genom åren, har berättat att många som vill komma igång tror att det i princip räcker med att köpa en dyr och avancerad kamera.

– Men om du inte har bra ljud, rätt tekniker eller en bra story, så blir det ingen bra film även om kameran är dyr. Det är flera aspekter som ska på plats. När de samverkar, det är då det blir bra film.

TOBIAS BÖRJADE STUDERA dramaturgi och filmvetenskap vid Uppsalas Universitet för 15 år sedan. Han sökte sig vidare till en mer praktisk utbildning i Stockholm som mediaproducent och vidareutbildade sig senare på Berghs School of Communication. De senaste åren har han jobbat mycket praktiskt, både med utvecklingen av en fortbildningsplattform för lärare och rektorer, med en digital tidning, och i det egna bolaget. Han har jobbat med olika produktioner för en TV-station i New York och även flera dokumentärer genom åren, ofta på temat mänskliga rättigheter.

Bland annat har han porträtterat överlevare från förintelsen och gjort efterforskningar i Hong Kong tillsammans med en journalist. Idag jobbar Tobias tillsammans med sin fru och kollega Andrea, som ansvarar för marknadsföringen och affärsutvecklingen i bolaget. De blir allt oftare tillfrågade av företag och organisationer om hjälp att komma igång eller utveckla sin inhousekompetens. Nyligen var de på Sveriges Kommuner och Landsting, men har även hjälpt organisationer och företag som bland andra Fryshuset och Mälarö Tidning.

DE HAR TAGIT fram en komplett vägledning i alltifrån det viktiga förarbetet, varumärkesintegreringen och det strategiska tänkandet kring film, till de mer praktiska bitarna som filmning, redigering, textning och speakerröst, för att kunna göra olika typer av film som företag och organisationer behöver för webb, internkommunikation och sociala medier.

– Jag tror mycket på att ha en mentor som kan visa vägen, när man snabbt vill bli duktig på någonting. Det är samma sak om du till exempel ska bli bra på tennis. Har du en bra coach som lär dig rätt tekniker och vägleder dig i spelet, det är då du kan utvecklas och bli bättre. Istället för att du själv ska stå och slå med fel tekniker. Vi vill hjälpa folk att komma igång och bli bra på film, snabbt kunna utvecklas och känna ”wow”, vad mycket man kan göra med en mobiltelefon och enkla medel. Samtidigt tar vi ett helhetsgrepp där vi även fokuserar på storyn. Tänkandet bakom kan vara avgörande för om din film når ut och får tittaren att agera, avslutar Tobias.

TIPS FRÅN FILMCOACHEN:

PROFESSIONELL LJUDUPPTAGNING
I takt med att rörligt material har ökat i popularitet och mobilkamerorna har blivit bättre, har det också dykt upp allt fler filmtillbehör för mobiltelefoner på marknaden. Nu kan du enkelt koppla in mikrofoner som håller hög kvalitet, för att få en professionell ljudupptagning vid till exempel en intervju.

Tidigare var det svårt att lyssna på ljudet samtidigt som du filmade, men nu finns det små adaptrar, anpassade för smartphones, som gör att du kan medlyssna samtidigt som ljudupptagningen pågår. Det är en viktig aspekt när man vill säkerställa att ljudet är klart, så att kläder inte skapar skrapljud mot mikrofonen, eller att blås och pustljud inte förstör ljudkvaliteten.

VÅRA TIPS
• Röde Smartlav+ myggmikrofon
• Förlängningssladd
• Adapter för medlyssning, så att du kan koppla in både hörlurar och myggmikrofon i telefonen

ERBJUDANDE – FÖRETAGSUTBILDNING

På vår företagsinterna utbildning lär du dig hur du skapar enklare filmer för publicering på webb, i sociala medier eller för intern kommunikation. Vi varvar teori med praktik. Utbildningen passar både för de verksamheter som planerar att jobba med rörlig kommunikation, och de som redan kommit igång med sin inhouseproduktion och vill ta sitt filmskapande till nya nivåer.

>> På plats i er verksamhets lokaler
>> 2–10 deltagare
>> Boka och läs mer om utbildningens innehåll på www.fenixfilm.se/foretagsintern

Ord. pris: 39.900:-