Snögubben Valle – budbärare i SkiStars CSR-arbete

Från underhållande barnkoncept till verklig samhällsnytta och ett inkluderande CSR-arbete. SkiStar har de senaste sex åren, tillsammans med True Stories, skapat en naturlig budbärare för sitt CSR-arbete i snögubben Valle. Nu gör man ytterligare en förflyttning och tar konceptet vidare till att bli en viktig del av företagets CSR-arbete, för att bidra till samhällsnytta i ett större perspektiv och därigenom även nå målgrupper som inte åker skidor.

[>> Artikel från True Stories, text: Sofia Jemthans, foto: Ola Matsson]

Vallekonceptet, med snögubben Valle som huvudperson, lanserades på SkiStars destinationer 2013. Redan initialt var det nya barnkonceptet en del i SkiStars CSR-arbete.

– Valle har varit en stor succé sedan han lanserades på våra destinationer och Valle-konceptet är en av SkiStars allra viktigaste kommunikativa plattformar. Samtidigt är Valle en representant för SkiStar och företagets värderingar, säger Linda Morell, nordisk PR-chef vid SkiStar.

True Stories har tagit fram Vallekonceptet tillsammans med SkiStar.

– Att jobba framgångsrikt med CSR handlar om att inkludera sina målgrupper och det har SkiStar verkligen lyckats med genom att bjuda in familjer i sin verksamhet genom Valle-konceptet. Lärandet går som en röd tråd genom hela konceptet och är otroligt viktigt tillsammans med storytelling och upplevelser i det konceptuella tänket där allt hänger ihop. Det har man varit väldigt noga med, att hålla ihop konceptet med tydliga konceptramverk, styleguides och manualer vilket är en framgångsfaktor, säger Fredrik Magnusson, vd vid True Stories.

VÄRDEGRUND RÖD TRÅD I KONCEPTET

Redan från början har Valle-konceptet haft en tydlig strategi med ett trovärdigt innehåll som håller hög kvalitet.

– Vi gör underhållning, men inte enbart för att roa, utan vi ser också till att barnen får lära sig saker. Ett konkret exempel är när vi lanserade Valles Skidskola 2016 med målet att minska antalet olyckor i backarna. Genom ett långsiktigt arbete med Valle och med barnens hjälp har vi etablerat en ny åkkultur i våra backar, vilket gör skidåkningen tryggare, säkrare och ännu roligare. Barnen blir ambassadörer och utbildar i nästa steg sina syskon och föräldrar. I Sälen upplever skidlärarna en stor förändring vad gäller olyckor där barn är inblandade.

– Vi har byggt en värdegrund som går som en röd tråd genom allt vi gör. Att bygga ett relevant och trovärdigt innehåll har varit en av framgångsfaktorerna till att Valle har blivit så omtyckt. Vi skapar nöje och nytta för barnen, och även deras föräldrar, säger Linda Morell.

BLIVIT OMÅTTLIGT POPULÄR

Under de sex år som Valle funnits på SkiStars destinationer har han blivit omåttligt populär. Lärandet går via Valle som en röd tråd genom shower och underhållning, ”meet and greet”, musik, app, SkiStar Channel på Youtube, produkter och skidskola.

– Det är viktigt att förstå att det är det grundläggande konceptet, värdegrunden och innehållet som är avgörande, karaktären är en budbärare. SkiStar är väldigt konsekventa i det här och har även inkluderat alla medarbetare i konceptet.

– Vi har successivt, under resans gång utvärderat och förädlat. SkiStar var redan från början tydliga med att skapa kvalitet, hållbarhet och mätbarhet. Och vi har kunnat se konceptets framgång. Med över sex år med Valle vet vi hur betydelsefull han är för många och vi ser även effekterna på de barn som vuxit upp med Valle som nu är tonåringar och unga vuxna. Nu är det dags för nästa steg, säger Fredrik Magnusson.

VILL BIDRA TILL VERKLIG SAMHÄLLSNYTTA

Inför säsongen 2019/2020 tar SkiStar, med hjälp av True Stories, steget från underhållande barnkoncept till verklig samhällsnytta.

– Barnen lyssnar på Valle och de tror på vad han kommunicerar och står för. Det ger enorma möjligheter – men är också ett stort ansvar. Att arbeta med barndomsminnen är kanske det största ansvaret vi har. Valles persona har blivit en naturlig budbärare av vårt CSR-arbete. Det är fantastiskt att vi uppnår effekter, men vi inser också att vi har ett större mål än så; att bidra till verklig samhällsnytta. Att lära barnen vikten av hälsa, miljö och socialt ansvar på riktigt och på ett målinriktat sätt. Vi tar därför konceptet vidare och gör det till en viktig del i vårt CSR-arbete för att bidra till samhällsnytta i ett större perspektiv, även för målgrupper som nödvändigtvis inte åker skidor, säger Linda Morell.

FLERA NYA SATSNINGAR FÖR ATT STÄRKA CSR-ARBETET

I förflyttningen av konceptet har SkiStar ambitionen att med Valle som förebild bidra till att stärka barns välmående, positiva beteenden, självkänsla och skapa ett livslångt intresse för snö. Innehållet i det nya konceptet bygger på kunskap om hälsa, rörelseenergi, bra kost, miljö, natur, att agera miljövänligt och socialt ansvar. Precis som tidigare är värdegrunden glädje, fantasi, kunskap och ansvar.

– Vi gör flera nya satsningar för att stärka CSR-arbetet och inkludera våra målgrupper. Ett av dem är Valles hygglo, som är tio avsnitt på Youtube där vi satt upp tydliga mål för lärandet. Allt utan pekpinnar men med en stor portion humor och på barnens villkor.

Valles app utvecklas också i konceptet där man inspirerar till rörelseglädje – för att möta folkhälsoproblemet med ett ökat stillasittande bland barn och unga. I appen inspireras också barn att äta mer varierat och att välja mer grönsaker och frukt till måltiderna.

– I varje enskilt möte där Valle och hans vänner möter barn så finns det möjlighet att göra skillnad och bidra till att barn stärks, mår bättre och vågar testa sina drömmar. Det är värdeskapande för SkiStar och inte minst bidrar vi till att skapa en bättre värld genom Valle, säger Linda Morell.

För mer info: https://www.truestories.se/sv